Outback Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Romy Limpt - WaarBenJij.nu Outback Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Romy Limpt - WaarBenJij.nu

Outback Alice Springs

Blijf op de hoogte en volg Romy

01 Februari 2014 | Australië, Alice Springs

Tijd om een verslagje te schrijven over mijn tour in de outback. (Probeer zo ook even wat foto's er op te zetten) Ten eerste gaat het hardstikke goed hier, ik heb het heel erg naar mijn zin en begin me steeds meer thuis te voelen in Australie. Ik kan ook niet wachten om thuis alles te vertellen en alle foto's te laten zien, want via een verslag is toch wel anders natuurlijk. Reizen is de moeite en het geld allemaal waard en van al die mooie ervaringen die je ervoor krijgt was de outback toch wel echt mijn nummer 1, een echte aanrader!!
Ik heb het echte Australie mogen ervaren en het was nog mooier dan ik me vooraf had voorgesteld. Dinsdag ochtend 6 uur stond er al een busje klaar, met 12 anderen zijn we onze reis begonnen naar Uluru. En dat Australie groot is dat merkte ik nu helemaal, het grootste gedeelte bestaat uit woestijn. Ziet er uit als heel veel zand, bomen en kamelen maar ook wilde paarden die we tegenkwamen. Echt super mooi om ze echt in het wild te zien in hun vrijheid, ze worden hier ook wel Brombies genoemd. Na een uurtje of 5 rijden op een lange uitgestrekte weg waarbij we misschien maar een bocht hebben gemaakt.. kwamen we aan bij het kamp waar we die nacht zouden overnachten. Daarna zijn we naar Uluru gereden en hebben daar een wandeling omheen gemaakt. Er hangt echt een bijna magisch sfeertje omheen. Zeker ook toen we door het info centrum liepen en lazen over de leefwijze van de aboriginals besef je dat het voor hun echt een heilige thuisbasis is waar ze erg trots en zuinig op zijn. Waar je ook zeker met respect mee om moet gaan, je kunt Uluru wel beklimmen maar beter doe je dat niet want dat wordt zeker niet gewaardeerd. Ze zeggen vooraf ook dat je je echt moet verdiepen in wat het voor de aboriginals betekent en dat het een hele bijzondere plaats is, je de grond onder je voeten bewust moet voelen en het zand en moet begrijpen wat dit land al een hele lange tijd heeft betekent voor de aboriginals. Ze leefden heel nauw samen met de natuur en begin steeds meer te begrijpen dat de aboriginals in de stad een beetje ontspoort (veel aan alcohol en drugs) zijn omdat het hun land was wat opeens over werd genomen en waarin zei nogal uitgesloten werden. Ze konden voldoen in hun eigen levensbehoefte zonder daar veel bij nodig te hebben vooral met slim zijn en kennis over planten dieren en de natuur kan je heel ver komen heb ik wel geleerd. Ze weten heel veel van planten en andere dingen over waar je voedsel kan vinden. Jongens worden pas mannen genoemd als ze "walkabout" zijn gegaan (ja echt zoals in de film Australia) ze gaan dan met hun vaders en ooms weg en ze leren de verschillende dingen over de natuur zodat ze dit later ook weer aan hun zoons kunnen doorgeven. Vrouwen maken vooral het eten klaar en het wordt ze geleerd wie ze het beste als levenspartner kunnen kiezen.
Na de wandeling zijn we naar een uitkijkpunt gereden om de zonsondergang te bekijken. Daarna vroeg gaan slapen in "swags" (soort slaapzak alleen dan met matras en kussen erin) in de buitenlucht en ik wilde eigenlijk niet in slaap vallen omdat die sterren veel te mooi waren het waren er weer heel veel en ook veel vallende sterren gezien. Sochtends werden we om 4 uur weer vroeg wakker gemaakt om eerst de zonsopgang te bekijken bij Uluru, ook weer heel mooi, en om daarna naar Katatjuta te gaan. Betekent in aboriginal taal: veel hoofden (zijn het er meer dan 1, 2 of 3 dan wordt het door de aboriginals: veel, genoemd). Ook daar weer een wandeling gemaakt van een paar uur, vond het nog best zwaar, het was 42 graden en hadden ook super veel last van vliegen. Lag savonds in bed en had nog steeds t gevoel in mijn armen dat ik vliegen aan het wegslaan was. We voelden ons af en toe net een stel paarden waar alle vliegen op afkomen en ze gaan gewoon echt in je ogen zitten en als je er een wegslaat krijg je er zo'n 4 voor terug haha. Na onze wandeling gezellig gegeten met zijn allen bij ons kamp en ook nog even kunnen zwemmen wat heel fijn was na zo'n hete dag in de desert. Savonds naar sterke verhalen geluisterd van onze tourguide rond het kampvuur over aboriginals. Ik heb geprobeerd niet te veel er aan te denken dat Australie de dodelijkste spinnen en slangen heeft en dat ik nu net in het gebied was waar de meesten zaten, en ik ook nog is buiten slaap... Maar gelukkig niks gebeurd en goed geslapen.
Volgende dag naar Kings Kanyon gegaan, een van de uniekste plaatsen van de wereld, omdat een deel is ontstaan door een aardverschuiving en een deel erlangs door de zee die miljoenen jaren nog bestond in het midden van Australie. Weer een wandeling gemaakt van 3,5 uur en toen zijn we daarna terug gereden naar Alice Springs, we waren heel erg moe maar zijn toch nog even met de groep ergens gaan eten. Onze tourguide betaalde voor bier, GRATIS, ja dan blijven de Nederlanders wel hoor, Nancy en ik waren de laatste die weggingen haha. Al met al dus weer een mooie ervaring. Ik zit nu in het vliegtuig naar Sydney, daar blijven we 2 nachtjes en dan gaat maandagochtend ons vliegtuig naar Nieuw Zeeland, en wat hebben we daar zin in zeg! We horen er hele goede verhalen over en ik ben dan ook benieuwd wat ik daar allemaal weer mee ga maken. Tot de volgende!

  • 01 Februari 2014 - 19:02

    Jetje:

    Wauw Romy, wat een ervaringen en ikke maar zeggen voor je ging.zo,n jong meiske alleen. Brr. Ik neem het allemaal terug hoor. Je bewijst echt het tegendeel. Ik vind zo leuk om te lezen en foto s te zien. Je verdient t meid!!!tis wel lachen want toevallig was er deze week een programma dat in australie was opgenomen en dat ging inderdaad over de giftigste spinnen daar. Vooral een kleine was de boosdoender, maar als je ze niets doet doen zij ook niets. Dus. Verderzit ik helemaal te springen als er fotos van nieuw sealand komen. Daar heb ik al veel fotos van gezien he van mijn grote broer vroeger. Moet er pracjtig zijn en jij komt zeker op de mooiste plekken. Heb je daar iemand voor trouwens ? Is da die organisatie ofzo, want ik zou t zo nooit allemaal gevonden krijgen. Afijn ik wens je er heeeel veeeel plezier. Blijf uitkijken( kan het niet laten hoor).enheel veel liefs van mij en de meute hier. Doei.xxxxxx

  • 01 Februari 2014 - 23:03

    Romy Van Limpt:

    Haha leuk om te horen! We reizen daar met een bus: kiwi experience heet die, die rijdt een route door het noorder en zuider eiland en dan kunnen we steeds uitstappen en instappen waar we willen en due buschauffeur zegt dan steeds waar we goedkope hostels kunnen vinden en de dingen die we kunnen gaan doen dus dat is wel handig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Vanaf 12 november ga ik een half jaar rondreizen door Australië. Ik begin mijn reis in Sydney en reis zo verder langs de oostkust.

Actief sinds 26 Sept. 2013
Verslag gelezen: 606
Totaal aantal bezoekers 17777

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 12 Mei 2013

Half jaar backpacken in Australië

Landen bezocht: